Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat u voor u relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan, door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

Groepen

Groep1 2 01

Groep 1/2

In groep 1/2 beginnen we altijd met elkaar in de kring. We horen een Bijbelverhaal en zingen liedjes over de Here God. Zo merken we steeds meer hoeveel Hij van ons houdt. Twee keer per dag spelen en werken we in de klas. Dit doen we volgens de principes van OntwikkelingsGericht Onderwijs (OGO). We werken met thema’s die we interessant vinden en in ons dagelijks leven tegenkomen, zoals de brandweer, het zwembad of de kapper. We maken meestal ieder thema een uitstapje om te zien hoe ons thema er ‘in het echt’ uit ziet en maken en spelen dat dan na in de klas. Op die manier werken we al aan allerlei doelen rondom taal, spel en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Tijdens het spelen en werken schrijven we zo veel mogelijk op: een bordje met de openingstijden, een afspraak maken in de agenda, een prijslijst… In het begin zijn dit losse krabbels en potloodstreken op het papier, daarna worden het herkenbare letter- en cijfervormen en ten slotte lukt het sommige kinderen al om woorden fonetisch op te schrijven!

Spelenderwijs zijn we op die manier bezig met beginnende geletterdheid en beginnende gecijferdheid. Ook buiten doen we vaak spelletjes en oefeningen waarmee we stiekem heel veel leren en daarnaast hebben we altijd genoeg tijd over om lekker te spelen op ons schoolplein. Elke donderdag leren we woorden van ons thema in het Engels door middel van liedjes en Engelse prentenboeken en elke vrijdag krijgen we gym van een speciale gymjuf in ons speellokaal. Kortom, in groep 1 en 2 zijn we heel veel tegelijk aan het leren door middel van spelen, onderzoeken en ontdekken!

Groep3 4

Groep 3/4

In groep 3/4 beginnen we regelmatig met elkaar in de kring. Op maandag bidden we, vertellen we elkaar wat we in het weekend gedaan hebben of mogen we kort iets vertellen over spullen die we mee hebben genomen en we zingen het lied van de week. Op dinsdag, woensdag en donderdag bidden we, luisteren we naar een verhaal uit de Bijbel, zingen we het lied van de week en andere liederen voor de Here God. Op vrijdag beginnen we de dag met gym in sporthal “De Appelgaard”, daar bidt de gymjuf met ons, waarna we 3 kwartier lekker gaan sporten. Na de gymles lopen we met elkaar terug naar school en maken we een werkblad over de Bijbelverhalen van de afgelopen week. Ook dan zingen we het lied van de week en enkele andere liederen voor de Here God.

In de ochtenden is groep 3 bezig met de vakken lezen, schrijven en rekenen. De leeslessen worden vormgegeven naar aanleiding van het thema waar we over werken. In de eerste helft van het schooljaar leren we alle bijna alle letters (alle korte klinkers, medeklinkers, lange klinkers en tweetekenklanken). Een paar weken na de kerstvakantie hebben we ze allemaal geleerd. We oefenen deze door ze te kleien, te schrijven, er woorden mee te maken,ze op te zoeken in een tekst en door er een gebaar bij te leren. We gebruiken hierbij de gebaren van Klankbeeld. We lezen regelmatig in boeken of teksten die we van de juf krijgen. Aan het begin van het schooljaar bekijken we vooral plaatjes en gaan we op zoek naar letters die we al kennen, maar hoe meer letters we kennen hoe meer woorden we kunnen lezen. De tweede helft gaan we vooral aan het werk met spellingscatergoriën, zoals woorden met -eer, -oor, -eur, woorden met s en z, woorden met nk en ng, woorden met 2 of 3 medeklinkers vooraan of achteraan enz.

Met rekenen werken we uit de methode “Getal en ruimte junior”. We maken veel opdrachten in ons rekenboek en doen regelmatig een rekenspel in de klas of buiten. Verder oefenen we met bewegingsspelletjes de getallenlijn, de getallen of sommen. We zijn vooral bezig met begrippen als meer en minder, de getallenlijn tot 20 en sommen tot 10. Dit oefenen we op verschillende manieren.

Groep 4 werkt met rekenen, taal en spelling meestal via Snappet. We maken dan opdrachten op ons chromebook. Deze laat ons gelijk zien of we de opdracht goed hebben gedaan en we kunnen het dan gelijk verbeteren. Tijdens spelling en taal moeten we ook regelmatig in ons schrift werken, zodat we ook het schrijven blijven oefenen. Schrijfopdrachten die we voor taal moeten maken en teksten die we voor begrijpend lezen moeten lezen, sluiten aan bij het thema waar we over werken.

Aan het begin van de middag oefenen we met de groepen 4 t/m 8 het technisch lezen. Dit doen we op een manier waarbij ieder kind op zijn of haar eigen leesniveau leest. Het kan dus zijn dat een kind in groep 4 meeleest met groep 5.

In de middag werken groep 3 en 4 aan vakken als muziek, Engels, Kanjertraining en werken we over ons thema. De thema’s waar we over werken liggen dicht bij de belevingswereld van de kinderen, zoals de dierentuin, kriebelbeestjes of de supermarkt. Hierbij lezen en kijken we veel in boeken om de echte wereld zo goed mogelijk na te kunnen spelen of verhalen te bedenken die passen bij dit thema.

Groep4 5

Groep 4/5

In groep 4/5 beginnen we de dag met God. We bidden tot Hem en zingen voor Hem. We luisteren naar de Bijbelverhalen en praten daar met elkaar over door.

In de ochtend werken we vaak op onze chromebooks aan rekenen, taal en spelling. Door het werken op de chromebooks kunnen we na de instructie al snel verder werken op ons eigen niveau, en door de directe feedback weten we gelijk hoe we het doen. Daarnaast proberen we het werk op de chromebooks af te wisselen met instructies of automatiseringsoefeningen door middel van bewegend leren. Op het schoolplein of in de klas gaan we dan op een actieve manier aan de slag met de lesstof.

Naast het werken op de chromebooks lezen we ook elke dag. We beginnen met klassikaal lezen door middel van de leesmethode Timboektoe. De tekst lezen we iedere dag een aantal keer door met elkaar en bespreken de moeilijke woorden. Daarna lezen we nog lekker voor onszelf.  Meestal in een spannend boek en af en toe een Donald Duckje, daar houden de meesten ook wel van. Met Kidsweek werken we op een betekenisvolle manier, door middel van de actualiteit, aan onze strategieën voor begrijpend lezen.

De meeste middagen worden gevuld door vakken als muziek, verkeer, Engels en de themalessen. Dat is geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde, handvaardigheid en techniek in één. We werken een aantal weken binnen een bepaald thema waarbij we soms een klassikale les hebben met het online programma Faqta en daarnaast werken we ook aan opdrachten die bij het thema horen. We proberen antwoorden op onze vragen te vinden door dingen uit te proberen, op te zoeken of te controleren. Aan het eind van een thema hebben we vaak iets gemaakt of bedacht waarmee we aan elkaar kunnen laten zien en vertellen wat we geleerd hebben. Dat kan door middel van een presentatie of een creatieve verwerking.

Om ervoor te zorgen dat we goed met elkaar omgaan, iedereen het fijn heeft in de klas en we elkaar kunnen vertrouwen hebben we elke week de Kanjertraining. Ook krijgen we iedere week een gymles van onze vakleerkracht.

Groep5 6

Groep 5/6

In groep 5/6 beginnen we elke dag door te werken aan onze relatie met God door te zingen voor Hem, te bidden en te luisteren naar de verhalen uit de Bijbel.

Verder werken we in de ochtend vaak op onze tablets aan rekenen, taal en spelling. Door het werken op de tablets kunnen we na de instructie al snel verder werken op ons eigen niveau, en door de directe feedback weten we gelijk hoe we het doen.

Naast het werken op de tablets lezen we ook vaak, meestal in een spannend boek maar één keer per week mag dat ook een Duckje of een andere strip zijn. Daar houden de meesten ook wel van. Met De Kidsweek werken we op een betekenisvolle manier, doormiddel van de actualiteit, aan onze strategieën voor begrijpend lezen.

De meeste middagen worden gevuld door de overige lessen. Bijvoorbeeld Engels en Verkeer. Ook werken we dan aan ons thema. Dat is geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde, handvaardigheid en techniek in één. We werken een aantal weken binnen een bepaald thema waarbij we soms klassikale lessen hebben, en dan weer verder werken aan verschillende verwerkingen die horen bij de lessen van ons thema. Momenteel testen we de themalessen van de methode Blink.

Om ervoor te zorgen dat we goed met elkaar omgaan, iedereen het fijn heeft in de klas en we elkaar kunnen vertrouwen hebben we elke week de kanjertraining.

Groep7 8 kamp

Groep 7/8

In groep 7/8 zetten we elke dag ons beste beentje voor om er een toffe dag van te maken. Kanjertraining, een spelletje, afspraken en aandacht voor elkaar helpen ons hiermee. Wij vinden het belangrijk dat elk kind zich gezien weet en weet dat hij of zij er mag zijn. Ieder met zijn eigen gaven en talenten!

In de ochtend werken we allemaal op de tablet aan de vakken rekenen, taal en spelling. Het werken op de tablet maakt het mogelijk dat we na een klassikale start snel op ons eigen niveau verder werken.

De middagen zijn van een andere aard. Dan werken we aan het thema. Het thema is eigenlijk geschiedenis, biologie, aardrijkskunde, handvaardigheid en techniek in één. We beginnen ieder thema met een aantal ‘startlessen’. Tijdens deze lessen krijgen de kinderen informatie over het onderwerp waar we over werken. Na deze start gaan de kinderen in kleine groepjes met het onderwerp aan de slag. Ze gaan met elkaar op zoek naar het antwoord op hun eigen onderzoeksvraag. Ze leren op deze manier goed met elkaar samen te werken en zijn heel erg gemotiveerd omdat ze bezig zijn met de vraag die ze zelf bedacht hebben.
Naast het thema hebben we in de middag ook vakken als Kanjertraining, Engels, topografie, muziek en verkeer op het rooster staan.

Copyright © IKC De Wonderwijzer Hardinxveld-Giessendam | Website: Pencilblocks | Webdesign: Pencilpoint - creatief in vorm & inhoud